Snekkehjul Z16
Snekkehjul Z16 Olympia til Ape 50
Transmission gearhjul til det primære drev (på krumtapakslen) med Z16 tænder.
Dette Z16 OLYMPIA gear erstatter simpelthen med det oprindelige Z14. I modsætning til alle andre transmissioner, er det ikke nødvendigt at adskille motoren for at skifte, den skiftes nemt ved at fjerne koblingsdækslet. Hastigheder/RPM i top gear reduceres væsentligt, og hastigheden kan øges med omkring 5-10 km/h i gennemsnittet. Når motoren ikke skal køre så højt i omdrejninger (RPM) så forlænger det samtidig levetiden på stempel og cylinder.
14/69 (4,93) Standard tandhjul, - 16/69 (4,31) med Z16 gear Teknisk data over gearing på ape 50
Uden primær gear hjul
fx. 1 gear fuld gas 10kmt
fx. 2 gear fuld gas 20kmt
fx. 3 gear fuld gas 30kmt
fx. 4 gear fuld gas 40kmt
Med primær gear hjul
fx. 1 gear fuld gas 10kmt +10kmt =20kmt
fx. 2 gear fuld gas 20kmt +10kmt =30kmt
fx. 3 gear fuld gas 30kmt +10kmt =40kmt
fx. 4 gear fuld gas 40kmt +10kmt =50kmt
Dette er ikke km/h man kan regne med, det er kun et eksempel på hvad det primær gearhjul gør. Passer til cylinderkit fra 50cc til 85cc. Husk at bestille ny pakning til koblingsdækselet + motorolie. Bemærk det ikke er lovligt at skifte til Z16 i Danmark.
Bemærk at de to forskellige Z16 snekkehjul fra OLYMPIA eller Pinasco til APE 50 har forskellige skæringer på tænderne, som vises på videoen her over. Man kan derfor ikke sige på forhånd, hvilken en der passer til din APE 50, det kommer mange gange an på, hvornår den er produceret og hvor slidt ens tænder er i køretøjet. To nye tandhjul slides sammen, tager man så et slidt tandhjul ud og sætter et nyt Z16 tandhjul i, hvis der så er for stor forskel på tænderne, vil den hyle eller larme. Dette kan i nogle tilfælde gå væk automatisk efter at have kørt 500-600km med en god ny kvalitets olie fra Castrol MTX. Men ellers så skal det andet mærke Z16 tandhjul monteres. Vi har aldrig oplevet at et køretøj er gået i stykker af at have et Z16 tandhjul monteret, som hyler. Men det er nu rart at få hyle lyden væk, så vi anbefaler at skifte til et som ikke hyler.
Køb ikke dette snekkehjul! Det larmer som en i fanden! Havde jeg læst Børges kommentar i tide, så havde jeg ikke købt det
16 tands hyler som en ond ånd, jeg fik et helt sjok da jeg koblede til. men nu da den har kørt 200 Km. er den blevet mere normal, men slet ikke som det orginale 14 tands, og det må da også svine olien med metalstumper, jeg skifter igen efter 500 ialt, så vil jeg se hvad der er i olien, Børge. Svar fra apeshop.dk Som vi har vist på den video som er på denne vare så findes der 2 modeller snekkehjul 16T. Et hvor der er slør i og et uden. Nogen køretøjer køre bedst med det ene og nogen bedst med det andet. Der er selvfølgelig også derfor vi har to modeller snekkehjul. Du skal blot skifte det det andet snekkehjul så løser det problemet, her og nu. eller køre længe nok, til det bliver slidt til. Så stopper hylelyden efter 500-800km. og som du selv skriver HUSK olie skift. Gamle tandhjul som er slidt, hvor man montere et nyt tandhjul. Kræver altid tilkøring så de bliver slidt til hinanden. og olie skift efter få km.