Indsugningskit Polini 19mm
Den nye indsugningsmanifold, fra Polini, giver et bedre optræk og øger hastigheden ved hjælp af membran plader. Den nedkøler benzin og luft blandingen bedre, i det aluminiumshus, som omkranser selve membranen. Selve indsugningsrøret er også lavet af aluminium.
Passer til den originale karburator på APE 50 og til Karburator Kpl 19mm Vi anbefaler, man køber karburatoren på 19mm og monterer sammen med, da dette vil give absolut det bedste resultat.
Læs denne artikel omkring Indsugningskit fra Polini
Bruger manual ikke på dansk !
Efter at jeg købte indsugnings kittet, blev jeg oplyst fra andre der også havde købt en membram indsugning, at det ville jeg fortryde fordi motoren efterfølgende ikke ville gå i tomgang. Det var så også hvad jeg erfarede, men da jeg har tunet motore i over 40 år, måtte der være ren årsag og årsagen til at ape motoren ikke ville gå i tomgang skyldes vacuum slangen fra krumtaphus til karburator skal blændes af i begge ender og efterfølgende går motoren fint i tomgang, dog vil jeg anbefale at udskifte tomgangsdyssen til en 45 eller 50, da dette er med til at forbedre drejningsmomentet fra start af og husk hvis du kører med original luftfilter at bruge alle filtermåtterne dvs. 3 stk og IKKE bore huller i luftfilter kassen som det er set på flere Ape som er leveret af en forhandler på Sjælland
Jeg har valgt dette membram indsugnings kit, fordi jeg udelukkende går efter et så godt drejningsmoment som muligt, specielt ved lave omdrejninger. Og dermed også færre gearskft -længere holdbarhed på motoren, grundet lavere omdrejningstal under kørsel Den største fordel ved menbram ventilen, er at den åbner kun for indsugningen, når der er vakum nok til at åbne for ventilen. Herved begrænser du at motoren "dør" ved lave omdrejninger, fordi indsugnings gasserne slår frem og tilbage i karburatoren, dette ses ofte med tunede motore, hvor åbningstiderne er forøget for at få mere top effekt/flere omdrejninger. Det ses ved at luftfilteret er fyldt med olie, netop fordi indsugnings hastigheden er for lav og derved kommer der benzin/olie ud af karburatoren når der gives gas ved lavere omdrejninger, dette stopper når omdrejningstallet stiger og gashastigheden stiger.